Turismkoordinatorn tipsar!

Dagens tips är idag: Österlen!

Jag älskar Österlen, det är för mig Skåne personifierat.

Här finns historia, sevärdheter, kultur, boende, barnaktiviteter.... you name it, Österlen got it!

Om jag får välja i sommar så kommer jag besöka följande platser på Österlen.



Ale Stenar en lagom mystisk plats, högt över havet. Underbart att besöka på sommaren. Men det är en riktig turistattraktion, så det kan bli trångt.



Glimmingehus är Nordens bäst bevarande Medeltida borg och är verkligen värd att besöka. Uppleva de spännande dödsfällorna som byggdes för att besegra fienderna.Häftigt att uppleva det "moderna" i en borg som är byggd på 1400-talet. För faktum är att borgen byggdes 1499, men trots detta så har borgen ett fantastiskt uppvärmningssystem. Och för den som vågar har dom under sommaren även spökvandringar här, dessa är dock mycket populära och blir snabbt uppbokade, så det gäller att vara ute i god tid.



Ystad Djurpark besökte vi förra året och blev positivt överraskade. En lagom stor djurpark men lagom exotiska djur. Ett stort plus för det lilla badlandet, lemurerna i slutet av parken, samt Papejogerna som satte ute, fritt i det stora trädet. skånes djurpark i all ära, men det känns stort och dyrt. Därför rekommenderar jag verkligen Ystad och deras djurpark. Många stora gräsmattor att sitta och avnjuta medhavd picnic.



Tosselilla är sommarlandet för stora och små. Redan förra sommaren var vi där med Freja. Och hon tyckte det var superkul med studsmattorna, djurparken och badet. Fast denna sommaren kommer det bli ännu roligare. Den här sommaren kan hon vara med och åka vattenruschkannor med faster och mig. Tosselilla är barnsligt roligt, och jag tycker faktiskt att alla borde åka hit, fast alla behöver inte åka hit just när jag tänker åka dit... det blir vansinnigt mycket folk där under sommaren. Men man kan ju välja en dag då det är mindre soligt... det är lika roligt ändå!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0