Katt på hett plåttak?!

Igår när jag höll på att måla på baksidan hörde jag hur Gucci jamade från balkongen. Men jag tänkte: "Hon kan sitta där tills jag är klar, så kanske hon lär sig att inte hoppa ut när hon inte kommer in". Det var skuggigt på balkongen så hon led inte. Så hemsk är jag inte.

Men efter en stund hörde jag hur hennes jamande tilltog, och så hörde jag hur det raspade mot plåt, så jag antog att hon hade lyckats hoppa in genom det öppna fönstret igen, jag fortsatte måla och tänkte inte mer på det. Men hon fortsatte jama, så jag gick upp, men hon var inte på balkongen... så jag gick ner igen och ut och fortsatte måla. Men jag hörde henne jama ändå. Var är hon tänkte jag???

Tog ett par steg ut på gräsmattan och kollade upp. Jodå... PÅ TAKET! Plåten jag hade hört raspa var stupröret när hon tagit sats och hoppat upp. Hmm, hur fasiken ska jag få ner henne???

Inte världens enklaste grej att få ner en katt från 12 meters höjd ensam. Jag vägrar ställa mig på en stege om det inte finns någon som kan hålla den. Och så hade jag ju Freja att se efter också. Gucci blev mer och mer stressad av situationen och sprang fram och tillbaka över taket. ena sekunden på framsidan och sen tillbaka till baksidan. Fast problemet var att när hon sprang tillbaka så hamnade hon på grannens tak. Och hade grannen bara varit hemma så hade jag bara gått in o ringt på och sagt: Hej min katt sitter på ert tak, kan jag få gå upp på er balkong och hämta ner henne?? Men så lätt gick det ju inte!

efter ett 20 tal försök gav jag upp, det var 100 grader varmt ute och Freja var grinig och hungrig. Jag tänkte " ner kommer hon alltid, kunde hon komma upp kan hon komma ner". Sen gick vi in och stängde dörren. efter en halvtimme hörde vi världens duns. HON HOPPADE ÄNTLIGEN NER SJÄLV! detta efter att ha suttit där uppe i värmen nästan två timmar.

Hon var oskadd, förutom att hon bränt sina trampdynor. Skinnet på trampdynorna har rullat sig. det måste ha varit sjukt varmt där uppe. stackars lilla kissemissen.

Men nu ligger hon mest och vilar hela tiden. Men tassarna ser okej ut, misstänker att det känns lite som när man själv får skavsår och vattenblåsor på fötterna.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0