Sanningen - Min viktresa från början till idag!

Nu ska jag vara helt ärlig mot er och mot mig själv!
Nytt år- detta året är mitt år! Det har jag besämt mig för!

Så här kommer sanningen!



Ingen vacker eller smickrande bild. Men det är såhär sanningen ser ut.
Bilden ovan är tagen i slutet på juni 2008. Freja är 3 veckor gammal.

Vågen visade 130 kg!

Tre dagar efter förlossningen visade vågen 142 kg, och jag trodde att jag skulle dö! Det fanns inte på världskartan att man kunde väga SÅ mycket och definitivt inte jag! Jag har alltid varit en "stor" tjej men det här var definitivt min gräns. Därför så skrev jag in mig på viktväktarna den 23 juni 2008.

Startvikt på viktväktarna: 129,8 kg!

Min kropp och jag talade inte riktigt samma språk, jag ville rasa i vikt medans min kropp ville spara på det mesta för att jag skulle kunna ta hand om Freja. En uråldrig gen i kvinnokroppen som bara funkar så, inte mkt man kan göra åt saken. Men jag fortsatte ändå med viktväktarna, och la grunden till ett sunt mattänk och skapade en medvetenhet om min kropp och vad som var bra för mig!

När jag började på viktväktarna så mätte jag mig på olika ställen på kroppen, och när vikten stod still, vilken den gjorde väldigt länge såg jag åtminstone skillnaden på centimetrarna.

Mina startmått:

Vad: 43 cm
Knä: 46 cm
Lår: 78 cm
Höft: 143 cm
Midja: 133 cm
Byst: 129 cm
Hals: 37 cm
Överarm: 37 cm

Totalt: 646 cm i omfång (ni förstår hur jag menar)

I januari 2008 började jag träna på friskis och svettis, och kom för första gången i mitt liv igång med träningen på riktigt. Inte en massa snack, utan jag tränade regelbundet och det kändes faktiskt bra i kroppen!

Men i juli 2009 började jag få panik för att vikten inte rasade i det tempot som jag önskade. Jag tyckte jag kämpade alldeles för mycket för att resultaten skulle utebli. Därför kontaktade jag en läkare som är kopplad till överviktsenheten och fick då utskrivet en tablett som heter reductil. Tack vare denna lilla tablett fick jag den knuffen jag behövde i rätt riktning och kilona börja försvinna sakta med säkert.

Idag, 4 januari 2010 visa vågen 102 kilo. Jag har 3 kilo att gå ner för att nå nästa delmål på min resa. Det att bli tvåsiffrig. det känns hemskt konstigt att känns lycka över att man ska bli tvåsiffrig när man vet att 99 kilo fortfarande är väldigt mycket vikt för en kvinnna i min ålder och till min längd! MEN så kan jag ju inte tänka, jag måste tänka att när jag står där på 99 kilo så är sanningen den att jag har gått ner 43 kilo sen jag ställde mig på vågen den dagen i juni och fick hjärtinfarkt!

Mina mått idag:

Vad: 35,5 cm
Knä: 38,5 cm
Lår: 53 cm
Höft: 120 cm
Midja: 107 cm
Byst: 111 cm
Hals: 33 cm
Överarm: 31 cm

Totalt: 529 cm

Vilket är en minskning med 117 cm. Jag vet att jag vid något tillfälle i somras var nere på -124 cm, men sen slutade jag träna, och har därför lagt på mig 7 cm i midjan och höften, inte så konstigt eftersom jag slutat träna. Vikten har ju däremot inte ökat!

Jag startade på ett BMI på 46,9, när jag skrev in mig på viktväktarna hade jag ju lyckats gå ner lite i vikt på egen hand och hade då ett BMI på 42,9. Idag ligger mitt BMI på 33,7. Jag vet att det är ett förhögt BMI men det är ju 13,2 längre än när jag började min resa! Och det ska jag vara stolt över!

Jag har som målvikt att väga 80 kilo, då blir mitt BMI 26,4. Ett BMI för normalviktig ligger med 26 som översta gränsvärde, men det bryr jag mig inte om, 0,4 i skillnad är skitsamma tycker jag.. för har man haft ett BMI på nästan 47 så är det en framgång, så screw dom 0,4 säger jag *skrattar*

Första delmålet enligt viktväktarna var att gå ner 10% av sin startvikt. För mig var det 13,8 kilo, då vi rundade av neråt. 116 kg.... och det fixade jag. Nästa delmål är som sagt 99 kilo. Och vem vet kanske har jag nått det målet till på söndag. Jag kör ju en smalvecka nu med naturdiet, frukt och sallad, för att powerstarta. Sen den 11 januari är det viktväktarna all the way, och träning hemma med min wii active!

från 102 till 80 kilo, datum? 31 augusti 2010 senast! Det är 33 veckor tills dess. 22 kilo på 33 veckor, 0.6 kilo i viktminskning per vecka. Med sund mat och träning är jag i hamn innan, iaf som det följer samma kurva som jag har gjort från midsommar-jul 2009. då gick jag ner i snitt 1,5 kg per vecka. Men att sätta den siste augusti som mål är sunt, då behöver jag inte stressa!

Vet ni kära vänner, för första gången i hela mitt liv har jag lyckats med en hållbar viktminskning. Jag har jojobantat, svält mig, kräkt mig, tränat mig...stressat mig smal.... men varje gång har jag gått upp allt och lite till... men inte den här gången.

Och det spelar mig idag ingen som helst roll att denna resan startade i juni 2008 och avslutas i augusti 2010. Resan har då tagit 114 veckor. Men om det tog mig 7 år att gå upp 62 kilo så spelar det väl ingen roll om det tar 2 år och 2 månader att gå ner dom, det är ju trots allt en tredjedel av tiden det tog att gå upp den!

 
Jag i april 2004                                                                   Jag i december 2008

Pepp-bilder:


såhär såg jag ut i oktober 2006



Och såhär såg jag ut september 2003! Innan jag och Johan träffades! denna bild är 6 år gammal... Tänk om jag kan se ut som jag gjorde för 6 år sedan inom 33 veckor!!!

Behöver jag säga att jag är TAGGAD!!!!!








Kommentarer
Postat av: Hanna

You can do it! Du är så bäst.. Om man ändå kunde haft din vilja!

2010-01-04 @ 14:21:21
Postat av: Kimzan

Tack Hanna du är fantastisk. Tack för ditt stöd!!!! <3

2010-01-04 @ 14:25:50
URL: http://familjenmalmborg.blogg.se/
Postat av: veronica

vad duktig du är, kämpa på!!!

kram Veronica

2010-01-04 @ 15:27:57
Postat av: Jennifer

Du är bara så duktig Kim!! Jag blir så inspirerad varje gång jag läser om din resa.

Jag längtar tills jag är där du är nu... Min motivation slås hela tiden ner pga hur jag mår =( Men förhoppningsvis så ska 2010 bli ett bättre än än vad 2009 var...

Och jag säjer det igen, du är en PINGLA!!! busvisslar

2010-01-04 @ 17:09:42
URL: http://thelifeofjtf.blogspot.com/
Postat av: Anna Borgström

Så himla bra kämpat, lycka till med ditt mål.

2010-01-04 @ 18:05:07
Postat av: Ida

Vad duktig du är. Lycka till. Måste bara säga att du är en insperationskällla.

2010-01-04 @ 18:19:00
URL: http://idalindahls.blogg.se/
Postat av: Cindy

För att börja detta inlägg måste jag säga grattis!!!

Grattis till din resa, den börjar med sanningen...Jag personligen har inte lagt ut sanningen på bloggen. Det bär mig emot, jag om nån vet hur mycket det krävs för att skriva inlägget. BRA JOBBAT KIM.

Sen är du så fruktansvärt duktig, jag är mäkta imponerad, du har kommit en lång bit och du kommer klara det!!! UTAN TVEKAN...



Klart att vi ska ringa aftonbladet, två snygga brudar som vi. De kommr ju sälja lösnummer som aldrig förr :) :)Dessutom har vi två olika dieter som verkligen bevisat funkar. Det är ingen tillfällighet...bara en jävulusisk vilja.



Sen hoppas jag att vi kan få till att träffas, hade varit skitkul att få med både Sarah och Johanna. En idé bara.

Nu kör vi Kim, tänk den dagen vi är färdiga.

Önskar dig ett underbart 2010. Tänk ett nytt år, nya möjligheter, Alla bladen i boken är tomma och vi bestämmer själv vad de ska fyllas med.

Puss och kram KIM

2010-01-05 @ 00:40:09
URL: http://cindyolsson.blogg.se/
Postat av: Elin G

Hej



Vad härligt att börja dagen med ett så inspirerande inlägg! Grattis så jätte mycket Kim, du är verkligen värd att känna dig som en riktig kalaspingla efter allt ditt slit! (fast du har varit en kalaspingla hela tiden tycker jag...) Ser fram emot att se slutresultatet i augusti :)



Stor kram Elin

2010-01-05 @ 08:28:20
Postat av: Anna

Önskar dig stort lycka till :D Det gäller att aldrig ge upp och det verkar du inte göra, hoppas du snart uppnår de resultaten du vill :)

2010-01-05 @ 11:40:37
URL: http://princessaannaaa.blogg.se/
Postat av: Therese

Grattis till din viktminskning! Jag ska nu själv börja ta tag i mig själv och alla mina extra handtag och du motiverar och inspirerar mig till att kämpa! Tack! Grattis än en gång & lycka till med att lyckas med ditt mål,du kommer lyckas galant =) Kram Therese

2010-01-05 @ 12:18:56
Postat av: Ullis

Wow! Du är grym! ;-)

2010-01-05 @ 16:26:12
Postat av: Isabella

Hejja Hejja du klarar det^^ shit vad du kämpar=D Massa peppande kramar på vägen=)

2010-01-05 @ 18:46:11
Postat av: maria

You go girl! Får min motion numera tack vare vår hund Collin - minst 4 km per dag blir det.

You can do it!

2010-01-07 @ 09:46:07
Postat av: Hanna och Julius

DU ÄR SÅ DUKTIG! Kämpa på!! Du är så grym som klarat detta...stark tjej!



Tack för dina uppmuntrande ord i min blogg. Det värmde! Kramar Freja massor.

Kram från Julius och mig.

2010-01-08 @ 21:59:32
URL: http://hanna.ohlzons.com
Postat av: Lisette Skallberg

Fy fan va duktig du är!!!

Helt sjukt vad myck du gått ner och ännu inte tappat lusten.. skit bra tjejen!!!

kram

2010-01-09 @ 18:52:16
Postat av: Katarina

Vill bara säga att du är så stark och fantastisk och kände att jag bara måste säga det. Läser ibland och tycker du är en go tjej. Kram från Hannas mamma och Julius mormor

2010-01-10 @ 18:52:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0