Ute på hal is?

Idag, söndagen den 15 februari 2009, blir vi väckta av att porttelenfonen ringer kl 05.46.

När jag svarar får jag till svar: det är polisen, ni hade ringt!

Detta är inte sant. Vi låg och sov. Jag svarade just så, att vi sov och att vi inte hade ringt. Då svarar polisen mig: Okej. Hejdå!


Inget: vi ber om ursäkt att vi störde, eller vi vill gärna komma upp för att få det bekräftat.

Dom godtog helt sonika mina ord om att det inte var vi som ringt, och gick.

Tänk nu om det hade stått någon i min hall med en pistol riktad mot mig. Tror polisen på fullaste allvar att jag hade sagt det då. Och sen en annan sak, varför ringer dom på porttelefonen, om det nu hade varit något så är väl sannolikheten ganska liten att jag inte hade svarat på porttelefonen. Vad hade dom då gjort? Skitit i det och gått?


Eftersom jag blev väckt, skrämd och rädd över denna väckning så kunde jag ej somna om. Istället satt jag i soffan en stund och kände mig orolig. Så 20 minuter efter polisen påringning, ringde jag upp Malmöpolisen och ifrågasatte det som hade hänt.


Tjejen som svarade på polisen kunde inte riktigt svara på vad som hade hänt. Men när jag återigen upprepade var jag bodde så sa hon: 48???

Ja, svarade jag, vi bor på nr 48! Då informerar den kvinnliga polisen i andra ändan att polisen haft ett ärende på nr 78!


Är detta klokt? Inte nog med att dom väcker fel familj tidigt på morgonen, dom ber inte ens om ursäkt. Dom godtar helt sonika min förklaring om att vi ej ringt för att vi låg och sov. Sen står dom utanför vår port i säkert 5 minuter innan dom kör iväg, till rätt port, förhoppningsvis. Detta innebär att den/de person/er som ringt polisen får sin hjälp ännu senare!


Behöver jag säga att jag är upprörd?

Ett ord: KATASTROF!


Kommentarer
Postat av: ulrika

Fan va sjukt! Blir riktigt rädd när jag hör sådant. Polisen om någon borde väl känna till att man svarar sådana saker om man blir hotad. Ryyyys!

2009-02-15 @ 12:49:51
URL: http://vildas-varld.blogspot.com
Postat av: Marre

Hahaha, tyckte att det hela var lite roligt, inte att ni blev väckta såklart men att polisen ringde på porttelefonen. Ringer man polisen för att man vill dem något, så borde de kunna ta sig in på egen hand, tänk om man inte hade kunnat svara/öppna porttelefonen, vad hade de gjort då? Ringt grannen och kollat om de kan öppna eller? Enligt mig var det nog samma poliser som var ute på Rosengård häromdan.. hihihi. :P

2009-02-15 @ 12:51:23
Postat av: Sandra

med risk för att återigen vara gnällig så måste jag försvara min arbetsplats lite (de du pratade med när du ringde upp igen). De ärenden som kommer in är inte alltid helt lätta att tyda. Ibland pratar personen otroligt dålig svenska, säger fel eller är för upprörd för att få fram något vettigt innan samtalet bryts och man inte hunnit ta telefonnumret till dom. Jag jobbade i natt men hade slutat vid de tiden. Ärendet kan ha gällt vad som helst från ett pågående bråk (vilket jag tvivlar på om det bara kom en bil som dessutom lämnade) till en störande granne som spelar högt eller något i den stilen. Jag håller däremot med om att det var oproffsigt att inte be om ursäkt. Och jag tar för givet att du såg dom och att det verkligen var polisen och ingen som ville "ha lite kul". Men som sagt, gick det till som du beskrev det så har ärendet omöjligt kommit in som något högprio, då hade de varken varit själva, släppt det så fort eller agerat så "lugnt" :)

Kram

2009-02-15 @ 13:07:47
Postat av: Sandra

En vild gissning vad ärendet handlat om är "fylla som däckat i trapphuset". Det är ganska vanligt kl. 05.45 en söndag morgon ;)

2009-02-15 @ 13:09:13
Postat av: Caroline

Men Kim.... Du kan ju inte på fullt allvar tycka att polisen skulle tränga sig på vid det klockslaget, för att bekräfta att det inte var du som hade ringt om till exempel en fylla i trapphuset eller ett inbrot som skett tidigare under kvällen.



Som sagt så kunde ju det ringda samtalet gälla precis vad som helst. Poliserna har ju i varje fall fått ett samtal där de med 100% säkerhet kunde förvänta sig att bli insläppta av uppringaren. Annars hade de INTE ringt på porttelefonen! SÅ KLART!



Du förstår... De har information som du INTE har. Det vill säga vad samtalet gällde. Sen att det kan bli fel på t.ex. adresser... Det förklaras ju av föregående.



Varför spekulerar alla i vilka fel Polisen gör??

Varför kan de inte bara inse att Poliser är människor som försöker göra det bästa av situationen. Precis som alla andra yrkesgrupper!!!

2009-02-15 @ 14:32:18
Postat av: Anonym

Men oj..

Förstår att ett polissamtal rör upp känslor, men det här är ju lite överreagerat.

hade det vart högt prio på ärendet så hade de ju knappast släppt det eller ringt på, eller kommit själva. kan vart en fågel i trapphuset, ett fyllo, störig granne eller dyl. Inte liv och död som du får det att låta som.

O att polisen sköter sitt jobb behöver de knappast be om ursäkt för. jag skulle inte förvänta mig en ursäkt av polisen när de är ute på jobb, även om de råkade väcka mig av misstag. De har fokus på annat än "trötta" medborgare. jag hade somnat om...

2009-02-15 @ 16:57:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0