God Jul på mig eller nåt!

Det blir en rolig jul för mig i år... INTE!

Idag när jag gick till jobb 0730 fick jag plöstligt vansinnigt ont i min mage. Det börja hugga på min vänstersida. Vid revbensbågen, strålande in mot mitten och bak i ryggen.

När jag kom till jobb tänkte jag att det kanske kunde bli bättre av lite samarin. NOPE! Det blev bara värre.
Det högg så i min mage att jag inte kunde stå upprätt ens. Och för en gångs skull så var jag inte dum, utan jag ringde vårdcentralen och fick rådet att komma ner så fort jag kunde.

När jag kom dit så var smärtan ännu värre, jag fick träffa en sköterska som talade om för mig att det lät som magkatarr och att jag skulle köpa Novalocol och återkomma om det blev värre. Men jag svarade henne att jag ville träffa en läkare, för det kändes inte som om det endast var magkatarr.

Jag fick träffa en läkare en kvart senare, och då hade jag så ont att jag knappt kunde hålla tårarna tillbaka.
Läkaren ställde givetvis en massa frågor, och jag svarade snällt. Och efter att hon genomfört en palpation (känt på min mage hihi) så fick jag följa med till ett annat rum, hon ville utföra ett ultraljud på min mage. Märkligt tyckte jag, men glad över att hon gjorde det.

Tydligen har jag magkatarr i kombination med en lindrig inflammation i bukspottskörtlen.
Har aldrig hört talas om denna typ av inflammation tidigare.



Men läkaren berättade för mig att det den senaste tiden har visat sig att en hel del människor som gått ner mkt i vikt har drabbats av just inflammation i bukspottskörtlen. Varför visste man inte, men det hade med matsmältningen att göra. Eftersom bukspottskörteln producerar matsmältningssekret, eller nåt!

Sen hade det väl med ändrade blodfetter och blodsockernivån i min kropp också.  Frågan är dock om jag hade märkt av inflammationen om inte min magkatarr kommit tillbaka.

Hur som helst, jag fick medicin utskrivet, dels för magkatarren och dels för inflammationen. Och blev dessutom ordinerad att äta flytande föda i iaf 1 vecka, helst två. Ingen alkohol och ingen fet mat, såklart!

God Jul till mig!


Kommentarer
Postat av: Elin G

Har nog aldrig hört något så orättvist som flytande föda o ingen alkohol i en vecka när det är tre dagar till julafton!!! Det tar nog priset... Om du inte dör av det och inte får jääätte ont så hade jag nog satsat på lite julmat iaf... ;) Stor kram

2009-12-21 @ 23:28:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0