Dag 7- min tro!



Min tro..... hmmm! Det är svårt att definiera sådär klart.
Jag är döpt och konfirmerad, jag ä gift i kyrkan.
Men är jag allt det för att jag är kristen? Ja det är väl därför.
Jag är kristen, i grunden. För hela svenska samhället är uppbyggt på kristendomen. Men jag är inte kristen så att jag går i kyrkan, ber, läser biblen och tror på Gud och Jesus osv.

Eller ja, jag vill ju tro att det finns något som är större än oss, men om det är Gud eller ett stort svart hål vet jag inte. Jesus, Josef och Maria har alldeles säkert existerat, men om Jesus hade de egenskaper och krafter som det går att läsa om har jag ingen aning om. Jag var inte med då ;)

Jag tror på människans godhet och jag tror att alla människor föds goda. Till och med Hitler, Stalin och Saddam föddes goda, att dom sedan blev personiferade med ondskan har ingenting med vad dom hade för grund när dom föddes.

Finns helvetet? Hmm, säger som min mamma. Helvetet finns, men det är det vi själva skapar för oss här på jorden.

Men jag tror såhär: Att om Gud nu finns, och det är dit upp (pekar mot himlen) som vi hamnar efter döden, så tror jag att Gud förlåter mig och släpper in mig trots att jag inte har varit en fullgod kristen. för jag har velat tro, men har lite svårt att göra det med tanke på hur det ser ut på jorden med krig, svält och orättvisor. Gud är en förlåtande skapelse och kristendomen går mycket ut på att vara god mot andra. Så jag tror att Gud förlåter mina synder om det är honom jag möter efter mitt sista andetag.

Men samtidigt kan man ju nästan önska att det finns nån sanning i det här med att återfödas, det hade ju varit häftigt. Blir jag återfödd så vill jag gärna bli en katt, härligt att bara få leka, äta och sova ;) Eller så vill jag bli en fluga på en helig ko i Indien. En flyga för då kan jag irritera alla de människor som jag tyker är lite störiga, och sen återvänder jag bara till min ko, för där kan ingen röra mig haha

Det här med tro är så luddigt. Iaf för mig. Jag älskar kyrkor, men inte för att det är Guds hus. Jag älskar kyrkor för att dom bär på en historia, en historia om folk och tider som vi aldrig själv har fått uppleva. Det är skillnad för att vara kristen på 2000-talet och att vara kristen på 1600-talet. Tiderna förändras, och tron blir mer modern, för att samhället ser inte likadant ut idag som för 1500 år sedan!

Så länge man tror gott om alla människor och har en vilja att förstå sig på andra kulturer och religioner så kommer världen bli ett trevligt ställe för alla.

Jag har full förståelse för att människor är troende! det ger många en trygghet. En trygghet att liksom veta vad som händer efter döden, vad som händer om man syndar, att veta att jag bara behöver säga 15 Ave Maria så är jag förlåten för mina synder. Det är skönt att lägga ansvaret på "någon annan". Det är inte jag... det är min tro! Rädsla för livets ovisshet gör nog att många skapar sig en trygghet i sin tro, oavsett vad man tror på. Jag tror inte att någon tror något för att man vill andra illa!

Ja det var mitt lilla luddiga svar om min tro!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0