...en sockerbagare här bor....

Jag har blivit värsta bakfreaket!

Men sanningen är den att vårt underbara kök är så inbjudande till att baka i, laga mat i... umgås i.... Så jag vill vara där hela tiden!

Igår bakade jag två kakor till mitt födelsedagsfika på söndag.
Två helt nya recept!

Kokoskaka och morotskaka!



Smet: 2 dl socker, 2 ägg, 2 dl mjöl, 2 tsk bakpulver, 1 dl kokande vatten

Gör så här:

Vispa ägg och socker poröst. Blanda ihop mjöl och bakpulver. Blanda sedan i det i äggsmeten tillsammans med vattnet. Grädda i en smord form beströdd med kokos i 175 grader i cirka 30 minuter.

Topping: 50 g smält smör, 1 äggula, 1/2 dl strösocker, 2 msk vaniljsocker, kokos

Smält smöret och rör i äggulan, sockret och vaniljsockret. Stick många hål i kakan med t.ex en tandpetare eller baksticka och häll sedan över toppingen. Strö på med kokos.

500 gram morötter
4 ägg
2,5dl socker/går även bra med hermesetas lättströ
80 gram hasselnötter
2,5 dl vetemjöl
2,5 tsk bakpulver
2 tsk kanel
0,5 tsk kryddnejlika
1 krm salt
1 citron (skal o saft)

1. Sätt ugnen på 175 grader.

2. Skala och riv morötterna fint. Vispa ägg och Hermesetas Lättströ vitt och pösigt. Mal nötterna. Tillsätt vetemjöl blandat med bakpulver, kryddor och salt. Rör i nötter, citronskal, saft och rivna morötter.

3. Häll smeten i en smord och bröad form, ca 26 cm i diameter. Grädda mitt i ugnen ca 50 minuter. Låt kakan svalna och stjälp upp den.

--------------------

smakade båda kakorna igår, och dom blev fantastiskt goda!

Morotskakan gjorde jag en liten variant på, använde bara kanel då jag inte hade kryddnejlika hemma, och så använde jag hackad mandel och valnötter istället för hasselnötter, och så använde jag en lime istället för en citron! Och resultatet blev utmärkt!

det som förvånade mig mest är att det är inte ett uns smör i morotskakan! sånt gillar vi, och inte särskilt mkt socker iheller, och eftersom man kan byta ut det mot lättströ så blir det ju ett perfekt alternativ för diabetiker och för oss som vill äta smalt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0