London blev Berlin!

På kvällen den 1 december kl 1748 fick jag ett sms från copenhagen airport att flighten kl 1130 till Gatewick/London var inställd.

Sådär lagom kul att få precis när man var på väg att bege sig hem till svägerskan och svågern för att börja ladda och fira Johans födelsedag.

Jahapp..... snacka om partydödare!

Kollade alla möjligheter till att boka om flyg och ändra hotell men det såg kört ut.
Först blev man ju förbannad för att man inte fick någon information. Men nu i efterhand så har det löst sig med det mesta.

Vi får tillbaka alla pengarna för flyget ochvi har fått ett tillgodokvitto på hotellet, för 2 av de 3 nätterna vi bokade, en fair deal tycker vi. så vi bokar om resan till London till påsk istället. Större chans att vi kommer iväg då och att snön inte ställer till det för oss.

saker och ting brukar ju ske av en anledning... ibland förstår man inte varför. Men nu är jag rätt tacksam över att vi inte kom iväg. Gatewick var stängt i 3 dagar pågrund av snökaoset... sådär roligt att vistas i London när det är snökaos... eller inte.

Vi bokade om till Berlin istället, med bil och färjan mellan Gedser-Rostock! Har ju velat besöka Berlin länge, men hela tiden sagt att jag åker inte förens Scandic har öppnat. Och det gjorde dom ju den 1 oktober.

Så jag lyckades boka in tre rum till ett bra pris, för 2 nätter. Så i fredags kl 0900 påbörjade vi vår resa mot den tyska huvudstaden. kl 1800 var vi framme, resan dit gick jättebra. I fredags stannade vi på hotellet, käkade där. Man är ju rätt mör efter att ha åkt bil i ett par timmar.

Lördagen planerade vi att ägna åt sightseeing! Till fots, då vi bodde mitt i centrum. Potsdamer Platz. Perfekt.
Bara ett stenkast från hotellet fann vi både Resterna av Berlinmuren, checkpoint charlie, museum, shoppinggator, julmarknaden och ultratyska restauranger. PERFEKT! Ja förutom kylan..... man var lagom mör i kroppen efter att ha varit ute i 7 timmar i -8 grader! Behöver jag ens säga att vi stannade på hotellet och åt i lördags också ;)

Söndagen började med ännu en ljuvlig hotellfrukost. Därefter planerade vi att shoppa, äta lunch och sen köra mot Rostock, spritshopping och båten. Men det vi hade missat att ta med i beräkningarna var att affärerna int öppnar förens kl 12-13 på söndagar i tyskland, om ens alls. Så istället för shopping ble det raka vägen mot Rostock. Resten av resesällskapet ville shoppade och styrde därför sin bil mot Rostock centrum medans jag, Johan och Freja körde hem till våra vänner som bor i Rostock. Vi har inte sett dom sen i påskas, och deras barn, tvillingarna, blir 1 år den 9 januari.

På det hela taget var det en härlig helg i Berlin, med trevligt sällskap! Men vi var där för kort tid för att hinna se allt. Så vi är alla överens om att vi måste åka dit igen... när det är lite varmare ;)