Nostalgi!

   


När jag var liten så blev jag förälskad i en bok med ramsor. Pelle Plutt hette den. Denna underbara bok har utgått och finns inte längre att köpa till min stora sorg. Givetvis finns den säkert på tradera, blocket eller på loppis. Så jag ska leta.
Det finns andra bra ramsböcker givetvis, men Pelle Plutt är liksom barndom för mig.

Min absoluta favorit är den här, en "saga" jag memorerade, och läste för alla jag kände när jag var mindre, och kan den fortfarande:

Jag bor på köttbullsgatan nummer fläsk, tre trappor upp på nedre botten. Där ligger jag i min bottenlösa säng och läser min spännande tågtidtabeller. Jag hör ljudlösa steg i trappan. En man kommer in i mitt rum med en bladlös kniv utan skaft. Han sticker kniven i mig, men som tur var hade jag hjärtat i halsgropen och överlevde. Jag sprang ner till hamnen. Båten tutade och bryggan gick. Jag råkade ut för ett skeppsbrott och flöt i land på en rostig spik. Jag kom till en öde ö där nakna kannibaler dansade med händerna i byxfickorna. Jag gick till en hydda och sparkade upp dörren och hoppade in igenom fönstret. Där fanns ett fat och på det fatet  låg fem uppätna mackor. Dom åt jag upp. Sedan fortsatte jag min vandring ut i djungeln. Plötsligt stod jag öga mot öga med två ilskna tigrar. Den ena sköt jag med mitt sista skott som jag hade kvar i mitt gevär. Sen lyfte jag bomulltussar tills jag fick ryggskott, och med det skottet sköt jag den andra tigern. Sedan föll jag ner i en fallgrop där ett ilsket lejon fanns. Nu hängde mitt liv på en skör tråd tänkte jag, och på den tråden klättrade jag upp. Jag sprang ner till stranden och skrek så det ekade och i den ekan rodde jag hem.
Jag sprang ljudlöst upp för trappa och in i mitt rum, där låg min mamma och läste mina tågtidstabeller!

Den ska jag lära Freja när hon blir äldre!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0