Nanny?

Igår satt jag och Johan och pratade om Freja och vad som ska hända i augusti när jag börjar jobba.
Ju närmre augusti vi kommer ju mer ångest får jag!

Vill jag lämna mitt barn på ett dagis där det finns personal som inte gillar sina jobb.??
Tänk om dom inte bryr sig om Freja lika mycket som jag gör?

Vilka alternativ har man?

Nästan alla dagmammor, eller barndagvårdare som det heter idag, är ju borta.
En barnflicka? Kostar inte det för mycket?
En au pair? Kan vara något, bara det faktum att vi inte har någon plats för au pairen att bo hos oss :(

Varför finns det inga privata alternativ för friförskolor, precis som det finns friskolor?

Jag måste verkligen kolla upp alternativen, jag mår så dåligt över att min lilla älskling ska behöva gå på dagis, det har jag ALDRIG gjort, och jag tycker nästan att Freja är för liten vid 14 månader.

Men i augusti är det meningen att jag ska börja jobba, och såvida jag inte vinner pengar på lotto så måste jag börja jobba då också :S

faaaaan....ÅNGEST!




Kommentarer
Postat av: Anonym

inga fördomar..)

2009-03-30 @ 11:33:18
Postat av: Frida

Hej Kim. Jag tror inte du skall oroa dig. Det finns jätte många bra dagis med bra personal. Man skall gå och hälsa på. När du kommer ditt så känner du rätt snabbt av vad för stämning det är. Det skall kännas bra för en själv men man skall också tänka på att personalen är där för att de tycker om barn. Jag känner ju inte Freja men av det jag läst här på din blogg och vad jag sätt på bilderna. Så tror jag att hon kommer att älska dagis. Det är inget som säger att dagmamma, au pair är bättre. De kanske också hatar sitt jobb. Din dotter är en glad fis och lätt att tycka om. Det finns nog ingen pedagog som kommer tycka om henne lika mycket som du men av de barn jag har jobbat men så har jag tyckt om alla barn och gjort allt jag kunnat för att de skall må så bra som möjligt. Jag tror det finns många pedagoger som kommer att älska Freja.



Det finns privata dagis. Men det är inget jag rekommenderar. Jag tror på de kommunala. Inom vilken stadsdel bor ni?



Jag förstår din rädsla och jag känner mig också ledsen över att Valter skall börja dagis i augusti. Men jag tror att han kommer att älska det.



Vad man kan tänka på när man lämnar så små barn är att försöka få deras dagar så korta som möjligt. Mormor, farmor eller andra kanske kan hjälpa till och hämta. 9-15 är en bra tid för barn i den åldern. Men som jag förstår kan det vara svårt. Men det är ett tips.



Ett annat tips är att när man bestämt sig för att hon skall börja på dagis och man har fått plats så skall man bara intala sig själv att det är rätt. Inte visa något tvivel för Freja. Om hon känner att du är helt övertygad på att det blir bra så blir hon trygg och då blir det bättre för Freja.



Hoppas detta inlägg kan lugna dig lite.

Många Kramar Frida

2009-03-30 @ 12:55:00
Postat av: Elin

Hej vännen



Ta dig samman. Dagis är det bästa som finns! Tyckte jag när jag var liten i alla fall :) Gick på dagis från jag var 10 månader. Ganska normal har jag blivit... :)



Kram E

2009-03-30 @ 16:04:13
Postat av: Anonym

håller med de ovan. det finns många bra förskolor med bra personal. jag tycker själv mitt jobb är jättekul. jag var också väldigt orolig inför o lämna victor på dagis, men det går jättebra och han trivs.

kram på dig!

2009-03-30 @ 18:38:28
Postat av: Anonym

glömde skriva mitt namn ovan/

veronica

2009-03-30 @ 18:39:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0