Ansvar!

Det är många, till min stora glädje, som känner sig inspirerade av att läsa min blogg och speciellt inläggen om träning och mat. Det är kul. Men jag känner att jag måste ta ett ansvar och informera att detta är inte gjort på en dag.

Jag är enormt lycklig och stolt över vad jag har lyckats åstadkomma, MEN det har tagit tid. Idag är det den 19 februari 2009. Och jag skrev in mig på VV den 23 juni 2008. det är nästan på dagen 8 månader! Det har alltså tagit mig 8 månader av rätt kost och den senaste månadens hårdsatsning på träningen för att tappa de här 82 cm.

Jag fokuserar väldigt mycket på centimetrarna efter vikten inte rastat som det kanske gör på någon anna vid omläggning av sin kost. detta beror på att jag födde barn för lite mer än 8 månader sedan. Och det tar mer eller mindre 1 år för kroppen att återgå till det den var innan graviditeten, och därför är det svårt att tappa kilon, för kroppen vill spara på ALLT.

Hur som helst. Jag gick upp totalt 16 kilo under graviditeten, var av de sista 6 kilona kom den sista veckan, typ 1 kilo per dag jag gick över tiden. 6 kilo vätska var det i princip. Sedan den 4 juni, dagen efter Frejas födsel har jag gått ner de där 16 kilona och sen har jag tappat ytterligare 6 kilo. Ja jag vet att det är 24 kilo! MEN det är dock ändå "bara" 6 kilo som jag tagit av den övervikt jag redan hade då jag blev gravid.

Faktum är att jag gått ner 11 kg till bröllopet, men har sedan gått upp 1 kilo, gått ner 0,5, gått upp 1,5 kg, gått ner 2 kg osv. Och så har det varit länge. Och den senaste månaden har vikten stått still. Men däremot har jag då tappat centimetrar.

Och ni som läser här, och som känner mig privat, vet att jag är otålig, att jag har gnällt över den uteblivna viktminskningen. Men nu har jag insett ett par saker, nämligen:

* Att ändra sina kostvanor är svårare än vad man tror, och varje förändring i rätt riktning är av godo
* Man ska inte stirra sig blind på kilona, man tappar mer i centimetrar
* Man måste tillåta sig själv att "misslyckas", att ha bakslag
* Man ska inte bestämma sig för en diet och sen svälta sig
* Att lära sig att äta rätt, är det enligt mig, som får det att fungerar i längden.
* Med viktväktarna bantar man inte, man lär sig vad som är rätt för en, och genom att lära sig att inte äta mer än vad kroppen behöver resulterar i att kroppen gör sig av med den överflödiga vikten man bär på!
* Viktväktarna säger inte att du inte får unna dig något, vilket många andra svältdieter gör.
* Det är okej att äta choklad, glass, chips, osv men man lär sig att äta rätt mängd!
* Det är roligt att träna när man har tagit sig över kullen av äckel-träningsvärk och blodsmak i munnen.
* Och även om det så ska ta mig resten av livet att nå mitt mål så är det värt det, för man ska ta hand om sig själv. man får ALDRIG glömma att man själv är viktigast för en!

Så, nog predikat av mig! Lycka till alla med träningen, bolla gärna idéer med mig, och träningstips om ni har det.

Puss o kram på er

Kommentarer
Postat av: Lena T

Du är verkligen min idol! Och en sann vän. Och det du säger är sååååå rätt. Kram

2009-02-19 @ 15:23:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0