en hjälpsam myndighet?

Idag damp det ner ett brev från försäkringskassan. Jag gillar INTE myndigheter! Alltså förstå mig rätt, vi har ett fantastiskt säkerhetssystem i Sverige som berättigar oss lite lyx när vi får vara hemma med våra barn. Men jag vill ogärna hamna i dispyt med dom, för då tar allting 100 gånger så lång tid.

I brevet stod det:

"Försäkringskassan behöver fler uppgifter från dig för att kunna bedömma din rätt till ersättning. Det som saknas är
* hur du vill ta ut din föräldrapenning- sjukpenningdagarna räcker t o m 090726"

Hmm!
Jag trodde verkligen att jag hade stenkoll. Jag har ju ansökt om mina dagar via nätet och med e-legitimation. Men tydligen hade jag räknat fel.
Jag ringde dit, mot min vilja, men fick faktiskt prata med en tjej som var mycket hjälpsam. Vilket förvånade mig. Min erfarenhet av myndigheter är inte den bästa. Men ibland ska man ju bli överraskad!

Hur som helst. Vi kom fram till att jag skulle ansöka om sjukpenningsdagar mån- ons och lägsta nivådagar tors-sön från den 21 april-16 augusti. För då skulle alltsammans gå ihopa.
Så det har jag gjort nu, svårare än så var det inte.

Jag har aldrig riktigt förstått det där med mån-söndag alternativen utan har helt enkelt lagt mina anmälningar med dag 1-15 varje månad på sjukpenningdagar och dag 16-30 eller 31 på lägsta nivådagar. Men nu förklarade tjejen för mig så jag förstod hihi.

Bättre sent än aldrig!
Tur att jag inte hade räknat helt fel, utan att det gick såhär smärtfritt att korrigera.

När jag ändå var inne på försäkringskassans hemsida så passade jag på att läsa in mig på informationen om vård av sjukt barn. Det är ju bara befängt att tro att Freja inte kommer bli sjuk när hon börjar på dagis, så det är lika bra att läsa på med en gång, så man har koll *skrattar*

jag trodde först att den tillfälliga föräldrapenningen var knuten till föräldrapenningen, men det var den som tur var inte. för annars hade det blivit lite tufft. Eller vad tror ni om oddsen på 14 sjukdagar på 12 år. haha!
Jag har alltså 14 dgr kvar av min föräldrapenning när jag börjar jobba. Johan har visserligen kvar sina 60 dagar.

Men om man måste vaba i framtiden så måste man fylla i en blankett som ska skrivas under av förskolan, den ska intygas. Det är bra tycker jag. Mer jobb för förskolorna, ja, lite bökigt för föräldern, ja. Men alla dom som utnyttjas systemet faller bort, och då tycker jag att det kan vara värt lite extra jobb för oss andra.

Man kan tydligen få ut 120 dagar för sjukt barn. Det är väldigt givmilt. Vi har det bra i Sverige!
Nä, nu ska  jag och Freja gå ut o gå! Måste försöka hålla oss friska ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0